بررسي مختصري بر مستند: چرا از هم متنفريم؟ Why We Hate

به مجله خبري سينما و تلويزيون خوش آمديد.

شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

بررسي مختصري بر مستند: چرا از هم متنفريم؟ Why We Hate

 

آيا نوع بشر مي‌تواند زماني بدون داشتن انواع نفرت‌ها و فاصله‌ها زندگي كند؟ ايدئولوژي‌ها و كشورها و نژادها و طبقه‌ها و مذاهب و كينه‌هاي تاريخي، ابزارهايي شده‌اند براي روشن نگاه داشتن هميشگي شعله تنفر.

پس بررسي ريشه‌هاي نفرت، اهميت زيادي دارد و به همين دليل با تهيه‌كنندگي استيون اسپلبرگ و كارگرداني گيتا گندهير و سام پولارد، مستندي ۶ قسمتي به نام چرا از هم متنفريم؟ Why We Hate در حال پخش از شبكه ديسكاوري است كه دقت در ابعاد آن بسيار مفيد است.

مستند، خيلي اساسس، از بررسي احساسات مخرب غريزي سرشته شده در DNA ما شروع مي‌كند.

در قسمت نخست يك انسان‌شناس تكاملي، بررسي مي‌كند كه چرا انسان‌ها در طول تاريخ اينقدر وحشيانه و با خشونت با هم رفتار كرده‌اند.

در قسمت دوم قبليه‌گرايي مورد بررسي قرار مي‌گيرد و ما مي‌فهميم كه چطور تشكل انسان‌ها در انواع دسته‌هاي سياسي، ورزشي و فرهنگي، آنها را به جان هم مي‌اندازد. اصلا چرا ما از اينكه به يك دسته خاص تعلق خاطر داريم لذت مي‌بريم؟

در قسمت سوم ابزارها و روش‌ها بررسي مي‌شود و ما مي‌فهميم كه چطور پروپاگاندا، تبليغات مغزشويانه تهي‌كننده خصايص انساني، نمادها و حتي اينترنت، نفرت را تقويت مي‌كنند و اشاعه مي‌دهند.

در قسمت چهارم افراط‌گرايي مورد نقد قرار مي‌گيرد. در قسمت پنجم جنايات عليه بشريت طبقه‌بندي مي‌شوند.

و سرانجام در قسمت ششم و آخر، كورسوهاي اميد بحث مي‌شوند و نشان داده مي‌شود كه ما چطور مي‌توانيم آگاهانه از باتلاق هولوكاست، نسل‌كشي رواندا، كشتارهاي جمعي و نيز چيزهايي مثل تمسخر كردن ديگران در زمين بازي و ترول‌‌بازي در اينترنت، به درآييم.

كلا سريال مي‌خواهد ببيند كه آيا تنفر، يكي از اجزاي اساسي فطرت ماست و به صورت متناقضي بدون آن در روند تكامل تا حالا حذف شده بوديم يا اينكه تنفر چيزي القايي است كه زماني مي‌توانيم از چنگ آن به درآييم.

تا به حال، دو قسمت از اين سريال پخش شده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.