ايران تودي / خراسان رضوي دانشمندان دانشگاه RMIT استراليا به طور مداوم در حال توسعه روش هايي براي استفاده از زباله هاي بازيافتي در مواد راه سازي با كارايي بالا ، از جمله ته سيگار ، لاستيك هاي دور ريخته شده و آوار ساختمان هستند. آخرين تلاش هاي آنها چشمگير است زيرا دنيا دومين سال …
ساخت جاده با ماسكهاي بازيافتي https://iranian-today.ir/ساخت-جاده-با-ماسكهاي-بازيافتي/ ايران تودي Thu, 04 Feb 2021 07:39:41 0000 اجتماعي https://iranian-today.ir/ساخت-جاده-با-ماسكهاي-بازيافتي/ ايران تودي / خراسان رضوي دانشمندان دانشگاه RMIT استراليا به طور مداوم در حال توسعه روش هايي براي استفاده از زباله هاي بازيافتي در مواد راه سازي با كارايي بالا ، از جمله ته سيگار ، لاستيك هاي دور ريخته شده و آوار ساختمان هستند. آخرين تلاش هاي آنها چشمگير است زيرا دنيا دومين سال …
ايران تودي / خراسان رضوي دانشمندان دانشگاه RMIT استراليا به طور مداوم در حال توسعه روش هايي براي استفاده از زباله هاي بازيافتي در مواد راه سازي با كارايي بالا ، از جمله ته سيگار ، لاستيك هاي دور ريخته شده و آوار ساختمان هستند. آخرين تلاش هاي آنها چشمگير است زيرا دنيا دومين سال ويروس كرونا را پشت سر مي گذارد و محققان از ماسك هاي صورت استفاده كرده اند كه به گفته آنها برخي مزاياي مهندسي منحصر به فرد نسبت به مواد راه سازي به آنها مي دهد.
طبق اخبار ، روزانه حدود 6.8 ميليارد ماسك صورت يكبار مصرف در جهان استفاده مي شود كه مقدار زيادي زباله ايجاد مي كند. دانشمندان سعي كرده اند از برخي از اين زباله ها در سنگدانه هاي بتوني بازيافتي (RCA) ساخته شده از بقاياي ساختمان استفاده كنند. اين مواد به طور كلي به عنوان بخشي از زيرسازي ، زيرسازي ، زيرسازي و آسفالت كه لايه هاي جاده را تشكيل مي دهند ، استفاده مي شود.
تيم تحقيق دستورالعملهاي مختلفي را براي تهيه اين نوع بتن كه شامل قطعات ماسكهاي جراحي با غلظتهاي مختلف (بخشي از ورقهاي پلاستيكي غيربافته) است ، آزمايش كرد. نتايج نشان داد كه مخلوط ايده آل يك درصد از قطعات ماسك صورت با 99 درصد RCA است و طبق استانداردهاي مهندسي عمران براي استفاده به عنوان جاده پايه سه لايه آزمايش مي شود. علاوه بر اين ، گروه دريافتند كه افزودن مواد پوشاننده ، شكل پذيري و كشش تركيب RCA را بهبود مي بخشد.
وي گفت: “اين كار اوليه امكان بازيافت ماسك هاي يكبار مصرف صورت را در جاده مورد بررسي قرار داد و ما با ديدن اينكه اين مواد نه تنها م isثر است بلكه داراي مزاياي مهندسي واقعي نيز است بسيار هيجان زده شديم.” “ما اميدواريم كه اين مطالعه منجر به تحقيقات بيشتر با استفاده از روش هاي كنترل خطر و ايمني در مقياس وسيع شود تا مشخص شود آيا انواع تجهيزات محافظت شخصي (PPE) براي بازيافت مناسب هستند.”
دانشمندان مي گويند اگر يك جاده دو لاينه به طول يك كيلومتر (0.6 مايل) احداث شود ، حدود 3 ميليون ماسك استفاده مي شود و از 93 تن زباله به محل دفن زباله جلوگيري مي شود. بديهي است كه آماده سازي براي جمع آوري اين ماسك ها و تبديل آنها به مواد جاده اي چالش ديگري است ، اما اين گروه اميدوار است كه مطالعه آنها به آنها كمك كند تا نحوه مشاهده عواقب زيست محيطي اين اپيدمي را تغيير دهند.
پروفسور جي لي ، محقق ارشد تحقيق ، گفت: “اگرچه اين ماسك ها به درستي دفع مي شوند ، اما ما مي دانيم كه آنها به محل دفن زباله مي روند يا سوزانده مي شوند.” اپيدمي كويد -19 نه تنها يك بحران بهداشتي و اقتصادي در جهان ايجاد كرد ، بلكه تأثير قابل توجهي بر محيط زيست داشت. “اگر ما بتوانيم اقتصاد حلقوي براي حل مشكل زباله ايجاد كنيم ، مي توانيم راه حل هاي هوشمند و پايدار مورد نياز خود را توسعه دهيم.”
يافته ها در مجله Science of the Total Environment منتشر شد.
انتهاي پيام
- ۲۲ بازديد
- ۰ نظر